Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
ЗА ЩО ВІДПОВІДАЄ АВІАПЕРЕВІЗНИК
Що робити у разі порушення авіакомпанією прав пасажирів? Ситуацію для "УЮ" прокоментував Boginich Denys, юрист Грамацкий и Партнеры.
Що робити, якщо авіакомпанія все-таки порушила права пасажирів? Ваша найнадійніша гарантія в такому випадку — це перш за все знання ваших прав як пасажира. Найголовніше — порядок відшкодування завданої пасажирам шкоди, передбачений низкою міжнародно-правових угод та чинним законодавством України, зокрема Монреальською конвенцією про уніфікацію деяких правил міжнародних повітряних перевезень 1999 року, до якої Україна приєдналася у 2009 році, та Правилами повітряних перевезень пасажирів і багажу, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України № 735 від 30 листопада 2012 року.
Зазначеними вище угодами та нормативно-правовими актами передбачена така відповідальність авіаперевізника:
1) відповідальність за шкоду, яку спричинила загибель або тілесні ушкодження пасажирів за умови, що подія, яка стала причиною загибелі або ушкодження, відбулася на борту повітряного судна або під час посадки чи висадки пасажира;
2) відповідальність за шкоду, заподіяну у випадку знищення, утрати або пошкодження багажу, за умови, що подія, яка стала причиною знищення, утрати або пошкодження багажу, мала місце на борту повітряного судна або тоді, коли перевізник був відповідальним за збереження зареєстрованого багажу;
3) відповідальність за шкоду, заподіяну у випадку знищення, утрати або пошкодження вантажу, за умови, що подія, яка стала причиною такої шкоди, мала місце під час повітряного перевезення;
4) відповідальність за шкоду, заподіяну внаслідок затримки в повітряному перевезенні пасажирів, багажу або вантажу. Однак авіаперевізник не несе відповідальності за шкоду, заподіяну внаслідок затримки, якщо доведе, що він, його службовці та агенти вжили всіх заходів, які могли б бути необхідними для того, щоб уникнути шкоди, або що для нього чи для них було неможливо вжити таких заходів тощо.
Проте окреслена вище відповідальність застосовується до авіаперевізника не в кожному випадку. У тому випадку, якщо перевізник доведе, що шкода була завдана або її виникненню сприяла недбалість, неправомірна дія чи бездіяльність особи, яка вимагає відшкодування, або особи, від якої походять його або її права, перевізник повністю або частково звільняється від відповідальності перед особою, яка вимагає відшкодування, у розмірі, в якому така недбалість, неправомірна дія чи бездіяльність спричинили шкоду або сприяли її виникненню. Якщо вимога про відшкодування заявлена особою іншою, ніж пасажир, у зв’язку зі смертю або тілесним ушкодженням, яких зазнав останній, перевізник так само повністю або частково звільняється від відповідальності настільки, наскільки він доведе, що недбалість, інша неправомірна дія чи бездіяльність цього пасажира спричинили шкоду або сприяли її виникненню.
Компенсація за вантаж
На той випадок, якщо вам доведеться відстоювати власні права, найважливіше запам’ятати: якщо ж шкоду пасажиру все-таки було завдано з вини авіаперевізника, вона має бути відшкодована. Але щоб справа була результативною, треба висунути претензію авіаперевізнику, який має компенсувати завдану шкоду у встановлених межах. Так, у випадку знищення, утрати, пошкодження або затримки в перевезенні вантажу відповідальність авіаперевізника обмежується сумою 17 спеціальних прав запозичення за кілограм (приблизно 23 дол. США за кг) У випадку знищення, пошкодження, утрати або затримки в перевезенні багажу відповідальність авіаперевізника обмежується сумою в 1 000 спеціальних прав запозичення стосовно кожного пасажира (приблизно 1 300 дол. США). Якщо збитки заподіяно внаслідок затримки під час перевезення пасажирів, відповідальність авіаперевізника стосовно кожного пасажира обмежується сумою 4 150 спеціальних прав запозичення стосовно кожного пасажира (приблизно 5 600 дол. США) тощо.
Якщо ж авіаперевізником ваша претензія не була задоволена, а заподіяна шкода — не відшкодована, то у вас завжди залишаться право подати позов до суду. Такий позов повинен бути поданий за вибором позивача на території однієї з держав — сторін Монреальської конвенції або до суду за місцем знаходження перевізника, або за місцем його основної діяльності, або за місцем, де знаходиться комерційне підприємство, через яке був укладений договір, або до суду місця призначення перевезення. Проте потрібно пам’ятати, що для того, щоб притягнути авіаперевізника до відповідальності, позивачу потрібно першочергово висунути авіаперевізнику претензію, оскільки, наприклад, прийняття багажу чи вантажу отримувачем без заперечень означає, що багаж або вантаж вважається доставленим належним чином.
Подаючи позов до суду, потрібно також звернути увагу на те, які з положень міжнародно-правових угод та положень чинного законодавства України підлягають застосуванню. Так, застосування положень Монреальської конвенції не передбачене для внутрішньодержавних авіаперевезень. Це означає, що здійснення повітряних перевезень, які не перетинають кордони країни, повинно бути врегульовано нормами національного законодавства держави, і саме норми національного законодавства підлягають застосуванню.
Але велика e-commerce революція від сьогодні не залишить наодинці і українського споживача. Днями почав працювати ресурс, що спрямований на боротьбу і перемогу прав пасажира, безперечно, у випадку, якщо вони справдібули порушені. Сервіс Wirkaufendeinenflug планує заробляти на компенсаціях від авіаперевізників і для користувачів є повністю безоплатним. Така модель для старт-ап уже довела свою ефективність у країнах СНД. Наприклад, за даними видання «Ведомости», за рік, що минув, головний конкурент — компанія Compensair — добилась відшкодування по 130 претензіям на загальну суму 60 000 євро, заробив при цьому 15 000 євро.
Тому, як і завжди, кожен із нас сам приймає рішення, в який спосіб відстоювати власні права і яка ціна є адекватною в такому спорі.